„Приятелската флотилия“, както я наричат феновете й, е подложена на непрекъснат мониторинг. „Имам уебсайт, на който хора ми изпращат снимки на патетата, акостирали по световните брегове,“ казва Къртис Ебсмайер, пенсиониран океанограф.
Най-известната част от гумената флотилия обаче са около 2000 патета, попаднали в теченията на Северната тихоокеанска спирала, водовъртеж от течения, който се простира между Япония, южна Аляска и Кодиак. „Винаги сме знаели, че тази спирала съществува, но преди да дойдат патетата не знаехме колко отнема, за да се завърши един кръг,“ казва Ебсмайер.
Днес тази спирала е „дом“ и на Голямото тихоокеанско боклукчийско петно, огромен остров от боклук, главно пластмасов, в Тихия океан, на 500 морски мили от брега на Калифорния. Част от боклука в това петно е попаднал там по подобен на патетата начин. Днес никой не знае с точност колко товарни контейнера са изгубени в океаните всяка година, но океанографите предполагат между няколко стотини до 10 000 на година.
Пътуването на 28 000 патета е обезсмъртено в книгата „Moby-Duck” на автора Донован Хон, който обръща внимание на сериозния проблем с пластмасовото замърсяване на океаните и моретата и застрашаването на живота в тях. А ако гумената флотилия има на какво да ни научи е, че тя може да плава дълго, много дълго, без да се разгради и изчезне.
„Тези, които бяха изхвърлени на бреговете на Аляска, след 19 години плаване, са в доста добра форма,“ отбелязва Ебсмайер.
Защо много „светлинни работници“ изобщо ...
ТРЕТИ ДЕН поред България е №1 в Европа п...